TRNAVA/BRATISLAVA 9. septembra 2015 - Zjednodušuje pápež cirkevné rozvody? Aj na túto tému hovoríme s prof. Jánom Dudom, súdnym vikárom Spišskej diecézy a predsedom Slovenskej spoločnosti kánonického práva.
Prof. Ján Duda v odpovediach na otázky reaguje na niektoré témy a problematiky, ktoré zazneli v médiách. Týkali sa dvoch Motu Proprio Svätého Otca Františka, ktoré bol zverejnené pod názvami “Mitis Iudex Dominus Iesus” a “Mitis et misericors Iesus”. Ide o dokumenty, ktoré sa týkajú reformy kánonického procesu pre kauzy vyhlásenia nulity v Kódexe kánonického práva a v Kódexe kánonov Východných cirkví.
TK KBS: Prečo bola potrebná reforma kánonického procesu manželskej nulity a čo si od nej podľa Vás Cirkev sľubuje?
Proces manželskej nulity sa doposiaľ riadil Kódexom kánonického práva sv. Jána Pavla II. z roku 1983 a inštrukciou Dignitas Connubii z 25.1.2005. Inštrukcia zaviedla niektoré spresnenia do procesu manželskej nulity. Podľa niektorých biskupov a odborníkov na procesné kánonické právo bol tento proces veľmi náročný a niekedy aj dosť zdĺhavý. Osobitne pre misijné územia to asi bol problém. Preto pápež František už v auguste 2014 ustanovil osobitnú pápežskú komisiu pre revíziu procesu manželskej nulity, ktorej predsedal dekan Rímskej Roty J.E. Mons. Pio Vito Pinto. V komisii bol aj Slovák páter Konštanc Adam, dominikán a rektor Pápežskej univerzity sv. Tomáša v Ríme.
TK KBS: A čo si od reformy procesu Cirkev sľubuje?
Podľa toho, čo povedal 8. septembra 2015 vo Vatikáne na tlačovej konferencii kardinál F. Coccopalmerio, ide predovšetkým o to, aby sa na cirkevných súdoch pri kauzách manželskej nulity nekonali súdne prieťahy. Skrátka, aby sa skrátilo v kauzách manželskej nulity procesné súdne konanie.
TK KBS: Média píšu, že pápež zjednodušuje cirkevné rozvody. Čo je to cirkevný rozvod?
Pravdepodobne sekulárne média nerozlišujú medzi „manželskou nulitou“ a „rozvodom“. Asi preto píšu, že pápež zjednodušuje cirkevné rozvody. Motu propria vydané pápežom Františkom neriešia cirkevné rozvody, ale proces manželskej nulity. Pri rozvode jedným právnym úkonom manželstvo vznikne a potom iným právnym úkonom manželstvo zanikne. Pri manželskej nulite ide o procesné skúmanie, či manželstvo vôbec vzniklo. Sú tri kategórie príčin, ktoré – napriek sobášu – môžu spôsobiť, že manželstvo medzi mužom a ženou vôbec nevznikne. Prvú kategóriu tvoria „manželské prekážky“, ktorých je 12 a každá z nich spôsobuje, že osoba nie je právne spôsobilá uzavrieť manželstvo. Druhou kategóriou je „deformovaný manželský súhlas“ Prípadov, ktoré podliehajú tejto kategórii je 9. A treťou kategóriou je spôsob uzavierania sobáša, čo sa odborne nazýva „kánonická forma“ a pojednáva o nej kán. 1108 CIC. Cirkevné súdy niekedy dospejú k tomu, že konštatujú, že určité manželstvo – napriek sobášu – nevzniklo a je teda nulitné. Toto však nie je cirkevný rozvod. Preto by sa mal zaužívať pojem „nulita manželstva“, nie pojem „anulácia manželstva“. Pojem „anulácia“ evokuje cirkevný rozvod a to cirkevné súdy nerobia.
TK KBS: Kto má na starosti posúdiť, či manželstvo je platné alebo nie je platné.
Je to kompetentný cirkevný súd. Tak to bolo aj doposiaľ. Podľa doterajšej legislatívy pre vykonávateľnosť cirkevného rozsudku o nulite manželstva boli nevyhnutné dva zhodné rozsudky nulity (napr. rozsudok prvej inštancie a tiež rozsudok nulity aj druhej inštancie). Podľa novej legislatívy pápeža Františka, druhý rozsudok nulity už nebude nevyhnutný vtedy, keď sa proti rozsudku prvej inštancie neodvolá ani stránka ani obhajca zväzku. Toto je novota, ktorú zaviedol pápež František. Ak sa rozsudok nulity stane vykonávateľným to znamená, že stránky môžu uzavrieť v kostole nové manželstvo, pokiaľ im to nie je zakázané v rozsudku nulity.
TK KBS: Možno nulitu vyhlásiť napr. pri manželskej nevere?
Manželská nevera nie je sama osebe dôvodom manželskej nulity. Ale ak snúbenec si rezervuje pre seba pri sobáši právo byť neverným a len také manželstvo chce uzavrieť a iné nie, toto by už mohlo spôsobiť nulitu manželstva, lebo manželstvo je exkluzívnym zväzkom jednej ženy a jedného muža. Ale dokázať do procesným spôsobom na cirkevnom súde nie je vôbec také jednoduché.
TK KBS: Ako prakticky taký proces manželskej nulity prebieha?
Keďže tu máme novú legislatívu pápeža Františka, nerád by som šiel do podrobnosti. Teraz náš čaká obdobie intenzívneho štúdia novej legislatívy, aby sme ju dokázali realizovať od 8.12.2015, keď nové zákony nadobudnú účinnosť.
TK KBS: Koľko je napríklad žiadosti o nulitu v diecéze, v ktorej pôsobíte, za rok priemerne?
Neviem presne. Ale odhadom to môže byť 50 prípadov v prvej inštancii a ďalších 50 v druhej inštancii (sme apelačným súdom Metropolitného súdu v Košiciach).
TK KBS: Koľko taký proces stojí u nás a v zahraničí a koľko trvá?
Výšku súdnych trov stanovuje diecézny biskup. Sú to viac menej symbolické sumy, ktoré nie sú súčasťou platov alebo odmien sudcov či súdnych úradníkov, ale slúžia len na výdavky súvisiace s konaním procesu. S financiami, ktoré pochádzajú zo súdnych trov disponuje ekonomický úsek biskupského úradu na základe požiadaviek prichádzajúcich od tribunálu.
Proces manželskej nulity trvá pri riadnom procese jeden rok. Tak to bolo v legislatíve z roku 1983, tak to ostalo aj v legislatíve pápeža Františka. Pápež František však zaviedol aj tzv. skrátené konanie pred diecéznym biskupom, čo je novota. Túto novotu mnohí chápu ako „revolučnú“, pretože je možné vyhlásiť nulitu v časovej lehote jedného mesiaca. Ale málokto si uvedomuje, že sú presne stanovené podmienky pre tento typ procesu a vyžaduje si to už predloženie dôkazov pri podaní žiadosti o nulitu manželstva, ktoré sa zhromažďujú už pred samotným procesom v tzv. predbežnom skúmaní. Doteraz sa takéto predbežné skúmanie nekonalo.
TK KBS: Je reálne uskutočniť tento proces do 45 dní, ako uvádzajú média?
Predpokladám, že Pápežská komisia pre reformu procesu manželskej nulity to vypočítala dobre a teda, že to možné je. Ale doteraz takýto proces sa nikdy nekonal a prax ukáže aj možnosti jednotlivých cirkevných súdov. Bude potrebné urobiť všetko preto, aby sa predpisy pápeža Františka v praxi realizovali v takej časovej lehote, ako to on požaduje.
TK KBS: V čom sú hlavné zmeny a odkedy začnú platiť?
Hlavné zmeny by som videl tri. Prvou je to, že po vydaní rozsudku nulity súdom prvej inštancie sa už nevyžaduje nevyhnutne druhé rozhodnutie nulity súdom druhej intancie, ak sa ani jedna zo stránok, ani obhajca zväzku, proti rozsudku prvej inštancie neodvolá v časovej lehote 15 dní. Tak sa rozsudok stane vykonávateľným a stránky budú môcť uzavrieť manželstvo v kostole. Druhou zásadnou zmenou je už spomínaný skrátený proces pred diecéznym biskupom, ktorý by mal trvať jeden mesiac od dekrétu dosvedčenia sporu. Rozhodnutie tu bude vydávať diecézny biskup a proti jeho rozhodnutiu existuje možnosť apelácie na druhú inštanciu. Ak diecézny biskup nedospeje k rozhodnutiu o nulite, posunie prípad na riadne konanie na cirkevnom súde, kde bude platiť časová lehota jedného roka. Sú tam aj ďalšie zmeny, ktoré však nie sú tak zásadné v porovnaní s doterajšou legislatívou.
Nová legislatíva pápeža Františka začne – z jeho rozhodnutia uvedeného v Motu proprio – platiť od 8.12.2015. Dovtedy máme časový priestor, aby sme si novú legislatívu dobre osvojili a boli schopní ju realizovať.
TK KBS: V čom má byť väčšia kompetencia biskupov oproti terajšiemu stavu?
Pokiaľ ide o diecéznych biskupov zmena je tu v tom, že on bude vydávať rozhodnutie pri skrátenom procese. Iné zásadné zmeny týkajúce sa diecézneho biskupa v novej legislatíve nie sú. Pokiaľ ide o konferenciu biskupov, pápež od nej chce, aby pripravila predpoklady, aby sa proces manželskej nulity konal zadarmo.
zdroj: www.tkkbs.sk